پایانی دل‌خوشی درباره سیگارهای الکترونیک | ویپ‌ها و پادها خطرناکند

مهمترین تولید‌کننده سیگار‌های الکترونیکی، چینی‌ها بوده‌اند که استفاده از آن را در کشور خودشان ممنوع و فقط برای صادرات تولید می‌کنند.
پایانی دل‌خوشی درباره سیگارهای الکترونیک | ویپ‌ها و پادها خطرناکند
کد خبر : ۵۷۲۹۷

در حالیکه واردات سیگار‌های الکترونیک به کشور ممنوع است رئیس دبیرخانه کنترل دخانیات می‌گوید که «بیش از۳۰ درصد نوجوانان و جوانان جذب سیگار می‌شوند».

«سوپری سرکوچه هم داره، بی دردسر این سیگارالکترونیکی رو میخری، بو نداره مامان و بابات هم نمی‌فهمن، پک که میزنی هم خفنه هم باکلاس» این را آرش نوجوان ۱۴ ساله می‌گوید که به قول خودش ۷ ماه است، سیگار الکترونیکی می‌کشد.

رئیس دبیرخانه کنترل دخانیات بهزاد، ولی زاده می‌گوید که «بیش از۳۰ درصد نوجوانان و جوانان جذب سیگار می‌شوند».

مهمترین تولید‌کننده سیگار‌های الکترونیکی، چینی‌ها بوده‌اند که استفاده از آن را در کشور خودشان ممنوع و فقط برای صادرات تولید می‌کنند؛ سال‌هاست که واردات سیگار الکترونیکی در ایران ممنوع است، اما به صورت قاچاق وارد و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

محققان می‌گویند در سیگار‌های الکترونیکی، میزان سرب ۲ برابر، کروم ۶ برابر و نیکل ۹ برابر سطح مجاز است، مایع درون آن بر اثر حرارت تبخیر و بخار‌های نیکوتین را وارد دستگاه تنفسی می‌کند که علاوه بر ایجاد بیمار‌های مختلف، وابستگی شدید به نیکوتین را سبب می‌شود.

معضل این سیگار‌ها فقط مخصوص ایران نیست، سرویس مطبوعاتی محیط زیست روسیه اعلام کرد سالانه بیش از ۲۰۰۰ تن زباله غیربازیافت ناشی از مصرف سیگار الکترونیک در این کشور تولید می‌شود.

در حالی که فوق‌تخصص قلب وعروق محمد حسینی می‌گوید که «در سال‌های اخیر ۹ درصد سیگاری‌ها توانسته‌اند از طریق سیگار‌های الکترونیکی، ترک کنند»؛ فوق تخصص اعصاب و پژوهشگر مرکز مطالعات اعتیاد مریم محبی می‌گوید که نیکوتین سیگار الکترونیک اعتیاد‌آور و ترک آن سخت‌تراز سیگار معمولی است و عوارض ناشی از آن نیز بیشتر است.

به گفته کارشناسان نظارت مستمر بر عرضه کنندگان این اقلام و تصویب جریمه‌های سنگین، برای فروشندگان و سایت‌های متخلفی که سیگارالکترونیکی را به افراد زیر ۱۸ سال می‌فروشند می‌تواند بازدارنده باشد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
فارس
مجله زندگی
ارسال نظر